Główne
kierunki badań:
Synchronizacja
senso-motoryczna |
Z łatwością można zaobserwować, że muzyka wprawia ludzi w ruch. Gdy
tylko słyszymy muzykę zaczynamy się poruszać w jej takt, spontanicznie
lub świadomie stukając nogą lub wyginając całym ciałem (Repp, 2006).
Zdolności człowieka do synchronizowania się z zewnętrznym rytmem,
pulsowaniem, którego źródło znajduje się w
otoczeniu, są
wyjątkowe (McDermott & Hauser, 2005; Patel, 2006).
Synchronizowanie
się z bodźcami muzycznymi jest wśród ludzi powszechną
czynnością
(Nettl, 2000), która, jak się sądzi, preferuje
spójność
społeczną (Wallin, Merker, & Brown, 2000), umożliwiając
zachowania
odróżniające nas od innych gatunków. Dlatego
wiele
osób twierdzi, że synchronizowanie się z bodźcami muzycznymi
ma
prawdopodobnie bardzo głębokie korzenie biologiczne (Mithen, 2006).
Umiejętność
(dokładność) synchronizowania się jest zwykle mierzona w zadaniu
wystukiwania (tapping task): prosi się osoby, żeby stukały palcem ręki
w podłoże starając się wykonywać ten ruch równocześnie z
prezentowanym bodźcem dźwiękowym. Bodziec ten jest wielokrotnie
powtarzany w sekwencji, w równych odstępach czasowych.
Zamiast
sekwencji pojedynczych bodźców stosuje się fragmenty
muzyczne.
Jakie
mechanizmy są
odpowiedzialne za synchronizowanie się z bodźcami dźwiękowymi?
Które struktury mózgu stanowią neuronalne
podstawy synchronizacji senso-motorycznej?
Bieżące
projekty badawcze prowadzone w MPB Lab obejmują:
- Powiązanie
ruchu z bodźcami muzycznymi, a powiązanie ruchu z bodźcami
niemuzycznymi (mową)
- Białuńska,
A., & Dalla Bella, S. (złożone do druku). Captured by music,
less by
speech.
- Dalla
Bella, S., Białuńska, A., & Sowiński, J. (2006). Captured by
music, less by speech. Proceedings
of the 9th International Conference on Music Perception and Cognition.
235.
- Synchronizacja
senso-motoryczna z bodźcami muzycznymi i niemuzycznymi u
osób z chorobą Parkinsona
- Laskowska,
I., Dalla Bella, S., Rolinska, P.,
Binek, M., Stachowiak,
A., & Gorzelańczyk, E. J. (2006). Sensory-motor synchronization
with musical and non-musical stimuli in patients with
Parkinson’s
disase. Poster, "Annual Meeting of the Cognitive Neuroscience Society",
San Francisco (USA), 8-11 kwietnia.
- Synchronizacja
senso-motoryczna u osób z wrodzoną amuzją (we
współpracy z Isabelle Peretz)
- Dalla Bella, S. &
Peretz, I. (2003).
Congenital amusia interferes with the ability to synchronize with
music. Annals of the New York Academy of Sciences,
999,
166-169.
Bibliografia
McDermott,
J., & Hauser, M.D. (2005). The origins of music: Innateness,
uniqueness, and evolution. Music
Perception, 23 (1), 29-59.
Mithen,
S. (2006). The singing
Neanderthals. Cambridge, MA.: Harvard University Press.
Nettl,
B. (2000). An ethnomusicologist
contemplates universals in musical sound and musical culture. In N.L.
Wallin, B. Merker, & S. Brown (Eds.), The origins of music
(pp. 463–472). Cambridge, MA: MIT Press.
Patel,
A.D. (2006). Musical rhythm, linguistic rhythm, and human evolution. Music Perception,
24, 99-104.
Repp,
B.H. (2005). Sensorimotor synchronization: A review of the tapping
literature. Psychonomic
Bulletin and Review, 12 (6), 969-92.
Wallin,
N.L., Merker, B., & Brown, S. (Eds.). The origins of music. Cambridge,
MA: MIT Press. |
Śpiewanie jest powszechnym wyrazem ekspresji wokalnej. Chęć śpiewania
pojawia się w rozwoju bardzo wcześnie. Już niemowlęta wykazują wczesne
umiejętności śpiewania. Roczne dziecko śpiewa pierwsze melodie, a
półtoraroczny brzdąc odtwarza rozpoznawalne
„piosenki” (np. Ostwald, 1973). Jakość wykonania
piosenek
przez dorosłych jest znacząco porównywalna
zarówno dla
danej osoby (e.g. Bergeson & Trehub, 2002), jak i pomiędzy
osobami
(Levitin, 1994; Levitin & Cook, 1996), jeżeli weźmiemy pod
uwagę
początkową wysokość muzyczną i tempo. Ponadto ostatnie badania
pokazują, że nawet u osób rzadko śpiewających jakość
wykonania
piosenek jest prawidłowa zarówno w wymiarze wysokości
muzycznej,
jak i w wymiarze czasowym (Dalla Bella, Giguère,
& Peretz,
2007). Te wyniki
dowodzą, iż śpiewanie jest naturalną czynnością dla większości ludzi.
Można
jednak znaleźć wyjątki. Około 4-10 % populacji osób
dorosłych
wykazuje problemy w odtwarzaniu melodii. Ludzie ci znani jako
„tone deaf”, przez całe życie mają trudności z
przetwarzaniem muzyki, chociaż nie mają problemów z innymi
funkcjami poznawczymi: inteligencją, pamięcią, czy językiem (Peretz,
2001). Typowym zaburzeniem przypisywanym osobom z tone deaf jest to, że
śpiewają nie trzymając melodii (np. Sloboda, Wise, & Peretz,
2005). Niemniej jednak większość wcześniejszych badań przeprowadzonych
na tych osobach dotyczyła funkcji związanych z percepcją (np., Foxton
et al., 2004;
Hyde & Peretz, 2004). Bardzo mało wiemy natomiast na temat
natury
ich zaburzeń w wykonaniu melodii. Ostatnie nasze wyniki pokazały, że
słabość wykonania melodii u osób z tone deaf dotyczy w
większości wysokości muzycznej a rzadko rytmu; co więcej nieprawidłowe
śpiewanie może współwystępować z nie zaburzonymi funkcjami
percepcji muzyki (Dalla Bella, Giguère,
& Peretz, 2007).
Na
jakim poziomie są powszechne
umiejętności śpiewania w całej populacji?
Jakie mechanizmy funkcjonalne i anatomiczne mózgu
odpowiadają za umiejętność śpiewania?
Bieżące
projekty badawcze prowadzone w MPB Lab obejmują:
- Umiejętność
śpiewania w populacji ludzi (przygotowanie The Sung Performance Battery
zawierającej zadania począwszy od oznaczania pojedynczych wysokości
muzycznych aż do śpiewania z pamięci znanych melodii).
- Dalla
Bella, S., Giguère,
J-F., & Peretz, I.
(2007).
Singing
proficiency in the general population. Journal of The Acoustical
Society of America, 121, 1182-1189.
Nature,
Vol 445, Luty 22 2007
- Umiejętność
śpiewania u osób z wrodzoną amuzją oraz u osób z
afazją
(we współpracy z Isabelle Peretz and Jean-Francois
Giguere).
- Giguère,
J-F., Dalla Bella, S., & Peretz, I. (2005). Singing
abilities in congenital amusia. Poster, "Annual Meeting of the
Cognitive Neuroscience Society", Nowy Jork (USA), 10-12 kwietnia.
- Umiejętności
śpiewania w czysto wokalnych zaburzeniach tone deafness.
Bibliografia
Bergeson,
T.R., &
Trehub,
S.E. (2002). Absolute pitch and tempo in mothers’ songs to
infants. Psychological
Science, 13(1), 72-75.
Dalla
Bella, S., Giguère,
J-F,
& Peretz, I. (2007 – in press). Singing proficiency
in
the general population. Journal
of the Acoustical Society of America.
Foxton,
J.M., Dean, J.L.,
Gee, R.,
Peretz, I.,
& Griffiths, T.D. (2004). Characterization of deficits in pitch
perception underlying ‘tone deafness’. Brain, 127,
801-810.
Hyde, K.,
&
Peretz,
I.
(2004). Brain that are out of tune but in time. Psychological Science, 15(5),
356-360.
Levitin,
D.J. (1994).
Absolute
memory for musical pitch: Evidence from the production of learned
melodies. Perception
& Psychophysics, 56, 414-423.
Levitin,
D.J., &
Cook,
P.R. (1996). Memory for musical tempo: Additional evidence that
auditory memory is absolute. Perception
& Psychophysics, 58, 927-935.
Ostwald, P.
F. (1973).
Musical
behavior in early childhood. Developmental
Medicine and Child Neurology, 15, 367-375.
Peretz, I.
(2001). Brain
specialization for music: New evidence from Congenital Amusia. Annals of the New York Academy
of Sciences, 930, 189-192.
Sloboda,
J.A., Wise, K.J.,
& Peretz, I., (2005). Quantifying tone deafness in the general
population. Annals of
the New York Academy of Sciences, 1060, 255-261.
|
Dynamika
ruchów w wykonaniu muzycznym |
Większość z nas potrafi docenić niepowtarzalne wykonania
utworów
muzycznych przez sławnych muzyków. Jednak wciąż trudno
jednoznacznie stwierdzić, co tak naprawdę jest charakterystycznego w
sztuce konkretnych, wybitnych wykonawców. Muzyka, tak samo
jak
mowa, składająca się z sekwencji szybko następujących po sobie
dźwięków produkowanych przez człowieka (Palmer, 1997),
powstaje
dzięki odpowiednim ruchom, które manifestują efekty
współdziałania struktur (e.g. Hardcastle & Hewlett,
1999):
na wyprodukowanie każdego tonu ma wpływ jego specyficzny kontekst
sekwencyjny. Takie efekty współdziałania struktur są
widoczne w
ruchu, który jest wynikiem przewidywania.
Posiadana
wiedza nie daje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy ruchy
muzyków są wyjątkowe, odmienne od reszty ludzi, czy też są
determinowane przez takie same ograniczenia będące wynikiem
efektów współdziałania struktur, powszechnie
dotyczących
ludzi. Niemniej jednak w normalnych warunkach nie zdarza się,
abyśmy mylili własne ruchy z ruchami innych osób. Zgodnie z
tym
twierdzeniem, wzór aktywacji ośrodków
motorycznych kory
mózgowej pojawiający się w czasie wykonywania
ruchów musi
być odmienny, gdy sami wykonujemy ruch, niż gdy obserwujemy ruchy
innych osób (np. Grèzes, Frith, &
Passingham, 2004;
Jackson & Decety, 2004). Może to sugerować, że muzyk wykonuje
ruchy, które posiadają specyficzne właściwości,
umożliwiające
nam rozróżnienie konkretnego wykonawcy od innych.
Najprawdopodobniej właśnie dynamiczne właściwości ruchu celowego
(prędkość i przyspieszenie) zawierają unikalne informacje dotyczące
odrębnej tożsamości wykonawcy.
Ostatnio
zebrane przez nas dane pokazały, że ruch palca pianisty podczas
uderzania w klawisz i podnoszenia palca po uderzeniu zawierają
dynamiczne znaczniki (zmiany prędkości i przyspieszenia) dotyczące albo
wykonawcy, albo konkretnego palca (Dalla Bella & Palmer, 2006).
Te
znaczniki są niezależne od wpływu na ruch efektu
współdziałania
struktur.
Które
parametry dynamiki ruchu wyrażają odrębną tożsamość muzyka? Czy te same
parametry wskazują odrębną tożsamość wykonawcy także w trakcie
wykonywania innych niż granie na instrumencie ruchów
celowych?
Bieżące
projekty badawcze prowadzone w MPB Lab obejmują:
- Parametry
dynamiki ruchów celowych w grze na fortepianie przy użyciu
techniki Motion Capture (we współpracy z Caroline Palmer)
- Dalla
Bella, S., & Palmer, C. (2006). Personal identifiers in
musicians’ finger movement dynamics. Poster, "Annual Meeting
of
the Cognitive Neuroscience Society", San Francisco (USA), 8-11
kwietnia.
Bibliografia
Dalla
Bella, S., &
Palmer,
C. (2006). Personal identifiers in musicians’ finger movement
dynamics. Supplement of
the Journal of Cognitive Neuroscience, 239.
Grèzes,
J.,
Frith,
C.D., &
Passingham, R.E. (2004). Inferring false beliefs from the action of
oneself and others: an fMRI study. Neuroimage,
21(2), 744-750.
Hardcastle,
W.J.,
&
Hewlett, N. (1999). Coarticulation:
Theory, data and techniques.
Cambridge: Cambridge
University Press.
Jackson,
P.L., &
Decety,
J. (2004). Motor cognition: a new paradigm to study self-other
recognition. Current
Opinions in Neurobiology, 14(2), 259-263.
Palmer, C.
(1997). Music performance.
Annual Review
of Psychology, 48, 115-138.
|
|